Lesson Plans

Lesson Plans

Many lesson plans have been developed by teachers attending the previous sessions of the BC Teachers' Institute on Parliamentary Democracy. We have archived numerous lesson plans that were developed prior to the changes in B.C.'s social studies curriculum. You can find them under the 'Archives' tab.

Read more information on the BC Teachers' Institute.

Please note that the lesson plans are in PDF format. To view Acrobat PDF files, you need Acrobat Reader.

A Picture is Worth a Thousand Words

  • Students will examine past and present voting practices in British Columbian as related to gender inequity issues.


Analyzing Political Campaigns

  • Students will analyse British Columbian electoral advertising.

Une image vaut mille mots

  • Les élèves examineront les pratiques de vote passées et présentes en Colombie-Britannique en ce qui concerne les questions d’inégalité entre les sexes.

Analyser les campagnes politiques

  • Les élèves analyseront les publicités électorales en Colombie-Britannique.

BC Pioneers

  • Students will read biographies and present an original script in a theatrical format.

Changing Government Processes

  • Using a problem-based project approach, students will go from developing background knowledge of BC's current system to sharing/presenting a proposal for change.

Cleaning House

  • Students participate in a simulation of a Parliamentary Special Committee to examine the parliamentary traditions of the Legislative Assembly.

Pionniers de la Colombie-Britannique

  • Les élèves liront des biographies et présenteront un scénario original dans un format théâtral.

Changer les processus gouvernementaux

  • À l’aide d’une approche de projet axée sur les problèmes, les élèves passeront de l’acquisition de connaissances de base du système actuel de la Colombie-Britannique au partage/présentation d’une proposition de changement.

Ranger sa Chambre

  • Comment nos traditions parlementaires pourraient-elles mieux refléter notre identité actuelle de Britanno-Colobiens?

Continuity and Change in the Legislature

 

Creating a Budget - Who Wants Pie?

  • Students will learn about BC's provincial budget and how to prioritize needs when developing a budget.

DeMOIcracy for YOUth

  • Students will learn about BC's parliamentary democracy and its current themes.

  • Students will explore how decisions are made in government through a variety of grade specific activities.

Créer un budget - Qui veut de la tarte?

  • Les élèves apprendront le budget provincial de la Colombie-Britannique et la façon de prioriser les besoins lors de l’élaboration d’un budget.
  • Offrir une activité de provocation par outil d'apprentissage visuel permettant aux enseignantes et aux enseignants de couvrir.

Ne haïssez pas le débat - Comment les décisions sont prises

  • Les élèves apprennent comment les décisions sont prises au gouvernement grâce à une variété d’activités adaptées au niveau scolaire.

 Engaging with Parliament and Government 

  • Students will evaluate and analyze visual images of political spaces and documents about engaging in our parliamentary democracy.

Face of the Mace 

  • Students will look closely at an actively used symbol in Parliamentary Democracy. How would they design it differently to reflect the diversity of British Columbians?

Participer au parlement et au gouvernement 

  • Les élèves évalueront et analyseront des images d’espaces politiques et des documents qui démontrent la participation à notre démocratie parlementaire.

Le visage de la masse

  • de près un symbole utilisé dans la démocratie parlementaire. De quelle façon pourrions-nous le concevoir différemment en vue de refléter la diversité des Britanno-Colombiens?

 Parliamentary Committees & Student Consultations

  • Students explore the role of Parliamentary Committees by holding their own Student Consultations.


 Redesigning a Legislature for the 21st Century

  • Students explore how political institutions and ideology shape both the exercise of power and political outcomes.

Comités parlementaires et consultations étudiantes

  • Les élèves explorent le rôle des comités parlementaires en tenant leurs propres consultations étudiantes.


Réinventer une assemblée législative pour le 21e siècle

  • Permettre aux étudiants d’effectuer des recherches sur l’Assemblée législative actuelle, calquée sur le modèle de Westminster, et de concevoir des solutions de remplacement possible.

 RIDing the Court

  • Students will examine a speech by Chief Dan George and then examine the BC Coat of Arms to understand how symbols have been used to convey the underlying power structures and decision-making values of the period.

RIDing la Cour

  • Les élèves examineront un discours du chef Dan George, puis examineront les armoiries de la Colombie-Britannique pour comprendre comment les emblèmes étaient utilisés pour représenter les structures de pouvoir sous-jacentes et les valeurs décisionnelles de l’époque.

 The Role of Government in our Everyday Lives

  • Through a series of lesson plans, the students will explore the role of government and the importance of laws in our daily lives

Le rôle du gouvernement dans notre vie quotidienne

  • Grâce à des plans de leçon, les élèves apprendront le rôle du gouvernement et l’importance des lois dans notre vie quotidienne.

 Rôle des fonctionnaire à L'Assemblée législative

  • Qui sont les fonctionnaires de l’Assemblée législative et quels sont leurs rôles? Ont-ils évolué au fil du temps? 

 Show me the Money!

  • Students will examine budgetary decisions, party platforms and personal values.

Stack the Votes

  • A fun game to introduce governance and the electoral process.

 Today's the Day to Have Your Say: Using Mandate Letters to Cabinet  Ministers to Shape Understanding

  • Students learn to recognize the responsibilities of the three levels of government (local, provincial and federal).

 Understanding Party Perspective vs. Personal Preference

  • Students will learn the difference between voting based on party perspectives and voting based on personal perspectives.

 WWWWWHHIIB It, WWWWWHHIIB It Good (Three Column Document)

  • Students conduct guided research and make presentations on democracy and the legislative process.


Blue Box Democracy

  • Students are encouraged to think critically about low voter turnout.

Démocratie « bac bleu »

  • Cette activité invite les élèves à penser de manière critique et à explorer les enjeux relatifs au faible taux de participation aux élections.

A Funny Thing Happened on the Way to the Polling Station

  • Students’ interest in the electoral process is enhanced by bringing important dates in electoral history to life.

Un truc bizarre s’est produit en route vers le bureau de vote

  • L'intérêt des étudiants dans le processus électoral est amélioré en apportant des dates importantes dans l'histoire électorale à la vie.

Vote: Own It or Get Owned!

  • Students harness technology to create a short advertisement that encourages voter participation.

Élections: Choisis ou subis!

  • Création d’une publicité pour inciter les jeunes à voter.

Mock Provincial Parliament

  • A three lesson Mock Provincial Parliament unit.

Who's Who and What Do They Do?

  • Students recall the roles and responsibilities of people involved in the parliamentary process after watching them in action at the B.C. Legislature.

Who are You Going to Call? (Three Levels of Government: Local, Provincial and Federal)

  • Students learn to recognize the responsibilities of the three levels of government (local, provincial and federal).







Qui vas-tu appeler? (Trois ordres de gouvernement: local, provincial et fédéral)

  • Les élèves reconnaissent les compétences des trois ordres de gouvernement : municipal (local), provincial et fédéral.

Politics and Government in Daily Life

  • In this introductory exercise for the government unit, students develop an understanding of the relationship between politics and current issues, thereby gaining an appreciation for the role of politics in daily life.


Understanding and Explaining the Role of the Media in a Free and Democratic Society

  • Students work on a media project (e.g. radio report, newspaper article, interview, etc.) in order to develop an understanding of the role of media in a democratic society.

Comprendre et expliquer le rôle des médias dans une société libre et démocratique

  • Le but des travaux présentés ci-dessous est d’amener les élèves à comprendre le rôle des médias dans une société démocratique.

Top